FAQ
Har du frågor och fundering rörandes våra tjänster? Kika gärna här eller skicka oss ett mail till info@aterbruksbilen.nuVad hämtar ni?
Vid bortforsling/engångshämtning hämtar vi allt som går att slänga på återbruket utom farligt avfall. Med farligt avfall menas oljor, kemikalier, medicin m.m. Farligt avfall är produkter som är giftiga för människa eller miljö, explosiva, brandfarliga, frätande eller smittförande den dagen du vill göra dig av med dem.
Vid abonnemang/återkommande hämtning för privatpersoner ingår följande:
Småbatterier
Plastförpackningar
Kartonger och pappersförpackningar
Glasflaskor och glasburkar
Metallförpackningar
Pant
Tidningar
Det du kan slänga på återvinningsstationer som finns på olika platser. Läs mer här:
https://www.ftiab.se/sortering.html

Abonnemang för företag?
Då hämtar vi det ni vill bli av med en, två eller fyra gånger i månaden. Vi hämtar allt bortsett från farligt avfall.
Om jag har mer skräp än det jag beställde?
Inga problem, vi hämtar allt du vill bli av med. Är det mycket mer och kräver flera vändor till återbruket bokar vi helt enkelt in en till hämtning om vi inte hinner samma dag.
Är de anställda försäkrade?
Ja, alla anställda är fullt försäkrade när de arbetar för oss.
Kan ni transportera saker åt mig till ett annat ställe?
Nej vi utför inga transporter. Vi kör det som ska slängas till återbruket eller till vår samarbetspartner Västerås Stadsmission.
Hur lång tid ingår i varje hämtning?
Varje hämtning inkluderar en (1) timme för upphämtning och avlastning på återbruket eller Västerås Stadsmission. Tar det mer än en (1) timme påbörjas en ny hämtning.
Måste jag vara hemma när ni kommer?
Det behöver du inte om det du vill slänga står ute, är lättillgängligt och tydligt markerat.
Måste allt skräp stå vid tomtgränsen?
Det behöver det inte men om vi måste gå in till dig eller bära skräpet från tex baksidan tillkommer en kostnad om 99 kr.
Har ni tillstånd för detta?
Ja vi har alla tillstånd som krävs för att bedriva vår verksamhet.
Måste jag sortera skräpet?
Nej det måste du inte men det blir billigare och går snabbare om du gör det. Om du inte sorterat behöver vi göra det på återbruket och det tar tid. Därför tillkommer en sorteringsavgift på 699 kr om det är osorterat.
Vad menas med osorterat?
Om du vill slänga en stol, en spegel, en lampa och bildäck så räknas det som sorterat. Det vi menar med osorterat är när det finns en kasse, säck eller låda med allt möjligt material i. Alla kassar, säckar och lådor behöver vi gå igenom innan vi slänger det.
Kan jag avbeställa min bokning?
Självklart kan du det. Om du kontaktar oss innan vi påbörjat resan till dig går det hur bra som helst.
Kan ni garantera att ni kommer den tid som är bokad?
Tyvärr inte. Ibland vet vi inte vad som ska slängas på ett jobb och då kan det ta längre tid än tänkt. Vi skyndar oss alltid så mycket vi kan och kontaktar dig som kund om vi blir sena.
Hur kan jag betala?
Swish är det enklaste sättet att betala. Man betalar när vi är klara med ilastningen. Företag betalar mot faktura.
Slänger ni allt ni hämtar?
Nej möbler, kläder, leksaker etc som är i gott skick återanvänder vi genom samarbete med Västerås Stadsmission. Det som inte kan återvinnas där åker vi till återbruket med.
Varför tillkommer det en tömningsavgift i Eskilstuna?
På återbruken som tillhör Eskilstuna Energi & Miljö betalar man en summa för den vikt man slänger. Bilen vägs när man kör in och ut på återbruket.
Vad är framkörningsavgift?
Vi utgår från Västerås och när vi åker till exempel Enköping eller Eskilstuna kan vi behöva ta ut en framkörningsavgift som täcker resekostnaden. Framkörningsavgiften är som mest 199 kr inom det område vi arbetar.
Kan det tillkomma andra kostnader?
Ja det kan det då återbruket tar ut en del kostnader av oss som företag. Tex:
Småbatterier 12,50 kr/kg
Vitvaror 5 kr/kg
Glödlampor och lysrör 12,50 kr/kg
Tryckimpregnerat trä 4 kr/kg