FAQ
Har du frågor och fundering rörandes våra tjänster? Kika gärna här eller skicka oss ett mail till info@aterbruksbilen.seVad hämtar ni?
Vid en engångshämtning hämtar vi allt utom farligt avfall. Med farligt avfall menas oljor, kemikalier, medicin m.m. Farligt avfall är produkter som är giftiga för människa eller miljö, explosiva, brandfarliga, frätande eller smittförande den dagen du vill göra dig av med dem.
Vid abonnemang/återkommande hämtning för privatpersoner ingår följande:
Småbatterier
Plastförpackningar
Kartonger och pappersförpackningar
Glasflaskor och glasburkar
Metallförpackningar
Pant
Tidningar
Det du kan slänga på återvinningsstationer som finns på olika platser. Läs mer här:
https://www.ftiab.se/sortering.html
Abonnemang för företag?
Då hämtar vi det ni vill bli av med en, två eller fyra gånger i månaden. Vi hämtar allt bortsett från farligt avfall.
Om jag har mer skräp än det jag beställde?
Inga problem, vi hämtar allt du vill bli av med. Är det mycket mer och kräver flera vändor bokar vi helt enkelt in en till hämtning om vi inte hinner samma dag.
Är de anställda försäkrade?
Ja, alla anställda är fullt försäkrade när de arbetar för oss.
Kan ni transportera saker åt mig till ett annat ställe?
Nej vi utför inga transporter.
Hur lång tid ingår i varje hämtning?
Varje hämtning inkluderar en (1) timme för upphämtning och avlastning. Tar ilastningen mer än trettio (30) minuter påbörjas en ny hämtning.
Måste jag vara hemma när ni kommer?
Det behöver du inte om det du vill slänga står ute, är lättillgängligt och tydligt markerat.
Måste allt skräp stå vid tomtgränsen?
Det behöver det inte men om vi måste gå in till dig eller bära skräpet från tex baksidan tillkommer en kostnad om 99 kr.
Har ni tillstånd för detta?
Ja vi har alla tillstånd som krävs för att bedriva vår verksamhet.
Måste jag sortera skräpet?
Nej det måste du inte men det blir billigare och går snabbare om du gör det. Om du inte sorterat behöver vi göra det på återbruket och det tar tid. Därför tillkommer en sorteringsavgift på 799 kr om det är osorterat.
Vad menas med osorterat?
Om du vill slänga en stol, en spegel, en lampa och bildäck räknas det som sorterat. Det vi menar med osorterat är när det finns en kasse, säck eller låda med allt möjligt material i. Alla kassar, säckar och lådor behöver vi gå igenom innan det återvinns.
Kan jag avbeställa min bokning?
Självklart kan du det. Om du kontaktar oss innan vi påbörjat resan till dig går det hur bra som helst. Har vi påbörjat resan till dig eller om du inte hör av dig alls blir du debiterad för en hämtning.
Kan ni garantera att ni kommer den tid som är bokad?
Tyvärr inte. Ibland vet vi inte vad som ska hämtas på ett jobb och då kan det ta längre tid än tänkt. Vi skyndar oss alltid så mycket vi kan och kontaktar dig som kund om vi blir sena.
Hur kan jag betala?
Swish är det enklaste sättet att betala. Man betalar när vi är klara med ilastningen. Företag betalar mot faktura.
Slänger ni allt ni hämtar?
Nej möbler, kläder, leksaker etc som är i gott skick återanvänder vi genom samarbete med Västerås Stadsmission, PMU och diverse loppisar runton i vårt område.
Är det dyrare om ni kommer två personer?
Priset är högre om vi behöver vara två personer. Det händer dock att vi kommer två personer fast det inte behövs men då betalar du som kund inget extra.
Kan det tillkomma andra kostnader?
Ja det kan det, tex:
Småbatterier 12,50 kr/kg
Vitvaror 5 kr/kg
Glödlampor och lysrör 12,50 kr/kg
Tryckimpregnerat trä 4 kr/kg